הרב מרדכי אליהו זצ"ל חידש מנהג סעודת עניים

הכל בס"ד

מנהג קדום היה בישראל כאשר יהודי היה עושה שמחה לדוגמא מחתן את בנו או בתו הוא היה מזמין לסעודת המצווה גם עניים.

המנהג הזה חודש לפני כעשרים שנה ע"י קרן הצדיק ע"ש רבי אריה לוין זצוק"ל, מאחר והנהלת קרן הצדיק היו מלווים את מרן הרב מרדכי אליהו זצוק"ל לבית הכנסת, היו משיחים איתו אנשים שבאו לקבל עיצה, פנה פעם לר' יהודי שסיפר שבתו מתחתנת, היהודי ביקש לספר שכשהיה ילד הסבא והסבתא שלו ביקשו לספר לו שההורים שלהם אמרו להם לקראת החתונה , תדעו לכם שבחתונה יבואו אנשים לבושים בסמרטוטים - ולמה? כדי שאתם תתחתנו ותזכרו, שחייבים לתת מעשר כספים עשר אחוז מההכנסות, כל החיים. ובגלל שבחתונה היו 100 איש, לפי שנהגו לעשות חתונות קטנות, היו 2 שולחנות שהיו בכל אחד 5 עניים.וכך עד היום הם זוכרים שהם חייבים לתת כל חודש מעשר.

שאל מרן הרב מרדכי אליהו זצוק"ל את אותו יהודי, מה אתה רוצה לעשות עם הסיפור הזה?

אמר לו אותו יהודי, אני רוצה לחדש את המנהג סעודת הימים ולעשות כך בחתונת בתי, שאל אותו הרב, אתה מוכן שבחתונה היו אנשים שלוקחים אוכל מהפחים? אמר לו הרב מתלווים אלינו מאחורה אנשי הארגון של "קרן הצדיק" תתן להם את התרומה והם יחלקו אוכל למשפחות עניים ביום של החתונה.

 קבע כי נכון יהיה לכל בעל שמחה, כחלק מההכנות לחתונה, לפנות לארגון חסד הנותן אוכל לעניים ולתרום סכום המקביל או הקרוב ביותר  ל10% מכמות המנות שהוזמנו לסעודת החתונה, לטובת סעודה לכמות מכובדת של עניים. כיום שעורכים חתונות גדולות, והשווי של מעשר של חתונה כזאת שווה לסכום מאוד גדול, נפסק שכל אחד יתן כפי יכולתו.

כיום השתרש המנהג כך שכל בעל ברית מילה, פדיון הבן, בר מצוה, בת מצוה ו\או חתונה מתקשר אל ארגון החסד קרן הצדיק ע"ש רבי אריה לוין זצוק"ל, ותורם את סעודת העניים המתקיימת בו ביום.

ברבות הימים כאשר כמות המשתתפים בסעודת החתונה גדלה ללא היכר ומסעודה בבית הכלה, בהשתתפות בני משפחה קרובים בלבד, אליהם הוזמנו מספר מצומצם של עניים מקומיים, 

הפכה הסעודה לרבת משתתפים ובהתאמה כמות העניים גדלה באופן משמעותי עד כדי כך  שבעלי השמחה נמנעו מלהזמינם לסעודה והמנהג היפה והחשוב נפסק.

ההוראה של מרן הרב מרדכי אליהו זצ"ל שהביאה לחידוש מנהג סעודת העניים

הגאון הרב שאר ישוב כהן זצ"ל: עודפי מזון מהחתונה נחשבים כסעודת עניים

סיפור שתפלו מהכיסא שתקראו אותו:

יהודי תושב רמות בי-ם סיפר לנו, שלפני כמה שנים הוא קרא את הסיפור של הרב מרדכי אליהו על חידוש מנהג סעודת עניים, ורצה לתרום גם הוא.

כשבועיים לפני החתונה של הבת, באותו יום שרצה אבי הכלה לתרום את הכסף ל"קרן הצדיק", ביקש החתן מההורים לקנות מספר מכשירי חשמל, שהעלות שלהם היא בדיוק כמו הסכום של מעשר שרצה לתרום האב לסעודת העניים , היתה התלבטות גדולה אם לתת להם, ואז לתרום סכום יותר צנוע, החתן שאל "למה צריך לתת כ"כ הרבה כדי לחנך אותנו לתת מעשר כספים?".

 ובכל זאת החליט האב לתת את הכסף לסעודת עניים, "אני רוצה שתדעו" אמר לנו האב של החתן , שמאז בכל פעם שהוא מדבר איתם, הוא מזכיר כמה שהם שמחים שבאב נתן את מלא הסכום . כי מידי חודש הם מקפידים לזכור לתת מעשרות מההכנסות שלהם, בזכות של החידוש של הרב מרדכי אליהו של סעודת עניים.

תרומה ל"סעודת עניים" הצילה משפחה ממות בתאונת דרכים  

יהודי תושב צפת צלצל והודיע שהבת שלו מתחתנת בפתח תקווה,

הוא ביקש שהתפללו עלי שהוא יחזור בשלום מהחתונה, כי הוא ידע שהוא חוזר מאוד מאוחר,

הוא נתן תרומה גדולה לסעודת עניים, ובדרכו חזרה לצפת, הבן שלו הגדול שנהג ברכב נרדם על ההגה הרכב נפל לתהום בהרי הגליל והתגלגל בהר כמה עשרות מטרים, והוא כתב את המייל מבית החולים זיו בצפת, בבוקר, כאשר הרופא אמר לו שכל המשפחה יצאה ללא שום נזק משמעותי מבלבד שריטות, 

היה צריך לנסר את הדפנות של הרכב שכולו התעקם על הסלעים, הם נסעו ברכב מיצובישי L300 שזה רכב גדול,  הרכב התהפך והתעקם והיה צריך לנסר את הרכב בשביל לחלץ אותם זה נס גלוי, והוא בטוח שזה בזכות התרומה שנתן לקרן הצדיק, בשביל שיתפללו על החתן והכלה, והמשפחה.

בתרומת "סעודת עניים" ביום שמחתכם תזכו למליצי היושר והברכה הטובים ביותר, ובראשם הצדיקים רבי אריה לוין זצוק"ל, והרבנים הממליצים :  מרן הרב מרדכי אליהו זצוק"ל , הרב אריה שטרן, הרב שלמה משה עמאר, הרב שמחה הכהן קוק שליט"א ( היכנס לעמוד המלצות )  ובעיקר יהיו אלו העניים שיברכו אתכם ואת בני ביתכם מכל ליבם לכל ההשפעות הטובות הקיימות ולשמחה שלימה ואמיתית.  

לתרומת סעודת עניים