הכרת הטוב – המפתח לתיקון העולם

קרן הצדיק ע"ש רבי אריה לוין זצ"ל מנהלת מסע חיזוק חינוכי ורוחני נרחב בנושא הכרת הטוב.

מתברר ש'הכרת הטוב' היא מוצר שאין לו מחיר, הוא חשוב, נעלה ויקר מכל מחיר שמשולם בגינו. אין מי מאיתנו שלא חייב הכרת הטוב למטיבים עמו - בני הבית, חברים, נותני שירות - כולם מטיבים עמנו, איש איש בדרכו. נזכור כי הכרת הטוב היא ערך ראשון במעלה, שכדאי להתמסר למענו ולהשקיע בו את כל הלב, להתמסר לבטאו בכל מחיר שבעולם.

עובדה זו חושפת בפנינו את המחוייבות העמוקה והערך הנעלה של 'הכרת הטוב', שהיא ביטוי רגשי עמוק, שהופך לכלי מעשי. 'הכרת הטוב', היא החובה להוקיר טובה, להודות, לחוש מחוייבות עמוקה בעומק הלב להשיב טובה למי שגמל עמנו טובה, ולהשיב טובה במעשים. הכרת הטוב נובעת מחשיבה שלא חייבים לנו כלום, ואם מישהו גמל עימנו טובה – אנו מחוייבים להשיב לו כגמולו הטוב, ולמצוא דרך והזדמנות להודות לו מעומק הלב, במילים, בהכרה, ובמעשים של ממש.

אחת הסיבות לעיקרון כיבוד אב ואם, שמקבל ביטוי גם בעשרת הדיברות עצמן, היא שמצווה זו היא בעצם רק שלוחה של התפיסה שדורשת הכרת תודה למי שהעניקו לנו חיים וברוב המקרים גם גידלו אותנו והגנו עלינו מרע.

יותר מזה, היהדות לא רואה בהכרת תודה חוב שמשלמים פעם אחת וממשיכים הלאה. יש חוב מתמשך של הכרת טובה שאיננו מתפוגג באופן אוטומטי בגלל שינוי בנסיבות או בזמן. ובמחשבה היהודית זה אפילו ערך שחוצה דורות. אם הילדים שלי יודעים על מעשה חסד שמישהו עשה לי בעבר, גם הם מצווים להכיר תודה עליו ולנסות להשיב טובה למי שעזרו לי. יש בתלמוד כמה דוגמאות למחויבות בין-דורית ולגישה כזאת להכרת תודה.


לצפיה בשיעורים העוסקים בעניני הכרת הטוב:

הרב נחום נריה  - ראש ישיבת "תורה בציון"

הרב יעקב שפירא  - ראש ישיבת "מרכז הרב"

הרב פרופ' נריה גוטל – ראש מכללת "אורות"

הרב שמואל זעפרני - ראש ישיבת המאירי בירושלים

הרב מרדכי נגארי - רבה הספרדי של העיר מעלה אדומים

הרב חיים זקש -

הרב חננאל קטן - הכרת הטוב בסיס לעבודה מוסרית

הרב מיכי יוספי

הרב אורי שרקי -  ר"מ במכון מאיר

 הראל חצרוני – מייסד מועדון הנוער "הזולה של חצרוני"